Waarschijnlijk ben je onlangs verloofd – gefeliciteerd! Dit is zo’n spannend hoofdstuk in je leven en we willen je helpen het zo stressvrij mogelijk te maken. Voordat we ingaan op de verlanglijstjes, checklists en to-do-lijstjes die verband houden met huwelijksplanning, raden we je aan de tijd te nemen om te gaan zitten en een paar vragen te beantwoorden. Deze vragen leggen de basis van je planning.
Vraag 1: ‘Hoeveel geld willen we uitgeven?’ versus ‘Hoeveel geld kunnen we uitgeven?’
Als je ooit een van die bruidsjurkshows op televisie hebt gezien, dan weet je dat je in stap één van de huwelijksplanning je budget bespreekt. Een noodzakelijke eerste stap. Alles hangt er vanaf wat je kunt veroorloven.
Wanneer je deze twee vragen aan elkaar koppelt, klinkt de eerste alsof je een droombudget overweegt, terwijl de laatste verwijst naar een strenger budget. Kijk hier heel bewust naar. Sommige dingen kosten echt megaveel geld en is het beter om te laten. Kijk naar de financiën, zijn er misschien ouders die een gedeelte willen inleggen of hoe lang moet je sparen om tot je ideale budget te komen?
Vraag 2: ‘Hoeveel gasten willen we uitnodigen?’ versus ‘Wie moet er sowieso bij zijn?’
Voor een groot deel is jullie budget afhankelijk van de grootte van jullie bruiloft. Voordat je begint met het maken van je gastenlijst, bedenk eens hoe groot of klein je je bruiloft voorstelt. Verwacht je tijd met elke gast te kunnen doorbrengen, of is het voor jou belangrijker om met zoveel mogelijk mensen te feesten?
Als je eenmaal weet hoe groot jullie bruiloft moet zijn, kun je beginnen met het maken van een lijst met gasten, te beginnen met de mensen waarvan je je niet kunt voorstellen dat ze er niet zijn op jullie grote dag. Deze strategie maakt op de lange termijn een aantal dingen gemakkelijker. Eerst maak je een lijst op basis van wat voor jou het belangrijkst is en daarna pas wie je zou moeten uitnodigen. Het zal duidelijk worden dat als je gasten moet schrappen, deze automatisch onderaan je lijstje staan.
Vraag 3: ‘Welke verkopers hebben we nodig voor onze bruiloft?’ versus ‘Wat zijn de belangrijkste dingen om op te nemen in onze bruiloft?’
Omdat er geen vaste regels zijn voor de huwelijksplanning, is er geen goed antwoord op de leveranciers die je moet inhuren. Het zou een goed idee zijn om te beginnen met een lijst van potentiële leveranciers – locatie, fotograaf, videograaf, ontwerper of coördinator, bloemist, haar- en make-upartiesten, ambtenaar, DJ of live-entertainment, traiteur en cakebakker, verhuurbedrijf – en te identificeren welke zijn het belangrijkste om in te investeren voor jullie bruiloft. De prioriteiten van iedereen zijn anders, dus bedenk wat elkaars musthaves zijn en zoek een compromis waar zowel je als jullie budget tevreden mee zijn.
Nadat je jullie top drie prioriteiten hebben gekozen, moet je ervoor zorgen dat jullie budget dat weerspiegelt. Misschien is het voor jou uiterst belangrijk om zowel een fotograaf als een videograaf jullie dag te laten vastleggen. Of stel je je een dag voor waarin je wordt omringd door een prachtig bloemdessin? Zonder deze vragen te beantwoorden, is de kans groter dat je geld op de verkeerde plaatsen investeert en uiteindelijk beknibbelt op wat voor jou juist zo belangrijk is.

Vraag 4: ‘Hoe willen we dat onze dag eruit ziet?’ versus ‘Hoe willen we dat onze dag aanvoelt?’
Een Pinterest-bruiloft kan prachtig zijn, maar die Pinterest-details moeten dan wel gebaseerd zijn op jullie als koppel. De inspiratie voor huwelijksdecoraties die je op bijvoorbeeld Pinterest vindt, is bedoeld om je inspiratie op te wekken. Niet om te kopiëren. Het moet bij jullie passen!
Tip: maak tijdens je huwelijksplanning een moodboard dat is geïnspireerd is op jullie en wat jullie mooi vinden. Zoek in woorden als intiem, wild, elegant, gezellig, avontuurlijk en tijdloos zijn een goede start. Vraag eventueel aan anderen hoe ze jullie als koppel omschrijven: elegant, romantisch of modern? En last but not least, vergeet niet na te denken over de dingen die je graag samen doet en hoe je dat in je dag kunt verwerken! Drinken jullie altijd koffie uit dezelfde koffiebar? Vraag dan of de bar langs kan komen op jullie receptie. Draai je een bepaalde muziek graag? Vraag de DJ om dit te spelen. Dit zijn allemaal details die op een of andere manier in jullie bruiloft kunnen worden opgenomen. Wat dat zijn jullie!

Lees ook: