Trouwkaarten versturen – wat zijn de regels en etiquette hierbij?
Wanneer is het tijd om je trouwkaarten te versturen en wat schrijf je hier allemaal in? Lees hieronder de regels en etiquette over het versturen van trouwkaarten. En vergeet vooral alle noodzakelijke informatie niet!
Hoe schrijf je nou eigenlijk jullie namen?
Volgens de etiquette schrijf je op jullie trouwkaart altijd eerst haar naam en daarna zijn naam (het ladies-first principe). Op officiële documenten is dit juist omgedraaid en is het eerst de heer en daarna mevrouw..
Wat staat er in een trouwkaart?
De trouwkaart is een officiële uitnodiging. Alleen de noodzakelijke informatie komt hierin te staan. Aanvullende informatie kan via een aanvullende brief of e-mail door jullie zelf of de ceremoniemeester verstuurd worden. Onderstaande gegevens mogen absoluut niet missen op jullie trouwkaart:
- Jullie voor- en achternamen. Doopnamen kun je eventueel toevoegen, maar hoeft zeker niet.
- De datum uitschrijven. Bijvoorbeeld: Wij gaan trouwen op zaterdag 6 juni 2015.
- De activiteiten met begin- en eindtijd en de locaties en adressen. Schrijf deze adressen zo: straatnaam, huisnummer (géén postcode) en plaatsnaam.
- Duidelijk omschrijven voor welke activiteit de gast wordt uitgenodigd.
- Vermeld jullie adresgegevens. Mensen kunnen dan reageren op de uitnodiging.
Mogelijke aanvulling:
Dit kan in de uitnodiging, maar past ook goed in een losse brief of e-mail door jullie zelf of van jullie ceremoniemeester.
- Gegevens van de ceremoniemeester
- Link naar jullie trouwwebsite
- Wens voor speeches, toneelstukjes, liedjes of andere acts. Wanneer jullie dit niet op prijs stellen, laat dat ook duidelijk weten!
- Parkeermogelijkheden
- Routeplanning en eventuele onderbrekingen onderweg
- Dresscode
- RSVP
- Tot slot: cadeauwens
Bestellen van de trouwkaarten
Alle info verzameld? Tijd om de kaarten te bestellen! Zorg dat je altijd een aantal extra kaarten besteld voor het geval je iemand bent vergeten, er een kaart kwijtraakt of voor jezelf om leuk neer te zetten thuis. Heb je aparte kaarten gemaakt voor je daggasten en voor je avond/feestgasten? Zorg dan dat je van beide kaarten een aantal extra besteld. Een aantal extra kaarten is vaak goedkoper dan op een later moment een nieuwe bestelling te moeten doen.
Wanneer verstuur je ze?
Volgens de etiquette worden trouwkaarten 6 tot 8 weken voor de bruiloft in de brievenbus gedaan. Het is gebruikelijk dat ze voor het weekend worden ontvangen dus post ze op donderdag of vrijdag zodat ze op vrijdag of zaterdag in de bus vallen.
Heb je een destination wedding? Dan is het belangrijk dat jouw gasten de noodzakelijke informatie al eerder ontvangen. In dit geval kan je je beter maar niet aan de etiquette houden!
Save the date bruiloft!
Zeker weten dat de belangrijkste gasten op jouw bruiloft aanwezig zijn? Stuur een save the date! Lees hier wanneer je die verstuurt en wat je erin schrijft.
Verstuur je Save the date kaarten via Greetz
Super leuk en gemakkelijk! Bestel je Save the date kaarten via Greetz. Via Greetz kan je je eigen lettertype kiezen, kleuren bepalen en je hebt keuze uit allerlei verschillende voorbeeld-kaarten! Je kunt een excel uploaden (maximaal 350 adressen per order) waardoor de...
De 5 meest gemaakte fouten bij huwelijksuitnodigingen
Traditionele etiquetteboeken voor de bruiloft zullen je vertellen dat je zes tot acht weken voor je huwelijk je huwelijksuitnodigingen moet sturen. Zoals de meeste bruiden, wil je jouw gasten niet lastigvallen (door zo kort van tevoren de datum pas door te geven), dus...
De bruiloft van.. P&L: trouwkaart uitzoeken
Met google als grootste vriend was ik op zoek naar de leukste trouwkaart die ik kon vinden. Maar wat zijn dat er veel! Hoe moest ik ooit een keuze maken?!